KATA MOLEK

0 comments
Sekian lama tak update ini blog. Hari ini aku ada terbaca satu artikel. Artikel yang sungguh bermakna. Rasa semacam menembak tepat ke aku.. Benda yang kecil sebenarnya besar yang aku rasa.

Lalu terhasillah sajak ini natijah artikel CARILAH UNGKAPAN YANG LEBIH ‘MOLEK’ - Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin


KATA MOLEK

terkadang gua tak sedar
terlepas kata melempar makian
"bodoh punya orang!!" disulam
"shit!" jika tersalah aturan

bahasa duta bangsa
gua bukan bangsa mereka
caci maki jadi jenaka
caci maki isi zero jiwa

gua ada Islam dan Nusantara
jadi wadah membudaya lidah
Al-`Isra di 53 ada firmanNya
perlu molek kata sesama manusia

ya! gua tersasar
ada lihat ia kecil
tapi gua lihat mega
masalah ini tebabo, brader!
boleh bikin hilang bangsa
apatah lagi agama

ada kata tiru Saidina Umar
dia memang kaya garang dan tegas
tapi lu kaya caci maki hamun
apa kes lu, brader?
sudah pusing 180 darjah

fikirkanlah diri lu
fikirkanlah diri mereka
perlu gua fikir diri gua juga
kita adalah sama
ada limit watak laku

jika terlipat emosi
jangan tercopet sabar diri


TPM Bukit Jalil, ZEL FIRDHAUS HADAUAN
14 Feb,2012