ZEL FIRDHAUS HADAUAN?

0 comments

Siapa Zel Firdhaus?



Nama sebenar Mohd Firdhaus Hadauan lahir pada 13 Januari 1984 di Kuala Lumpur. Bapa gua Hadauan Jenun berasal dari Asajaya, Sarawak dan Ibu gua Norsaidy Idris berasal dari Rembau, Negeri Sembilan. Gua ada 5 orang adik beradik dan gua yang sulung. Gua bersekolah di Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu, Negeri Sembilan dan seterusnya memasuki Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan, Kuala Pilah. Setelah tamat pengajian matrikulasi dalam aliran Fizik, gua sambung belajar di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai dalam Pengajian Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik Elektronik.

Gua peminat seni, mungkin datang dari bapa gua – pernah seorang pelukis, pemain rebana joget melayu Sarawak dan seorang gurutari sewaktu muda beliau. Bicara pasal seni, gua dulu minat seni pertahanan diri, Silat. Sebab apa? Sebab dalam silat ada sifat-sifat semula jadi melayu. Contohnya, dalam setiap bunga silat itu ada tersirat seribu cerita, dalam setiap yang lembut ada kerasnya. Begitu juga melayu. Dalam kurang ajarnya masih bersopan. Dalam keras tegurannya masih berkias. Gua masih ingat sewaktu gua wakil Malaysia ke Vietnam dalam Pertandingan Silat Nusantara dalam acara Wira Loka, ada peserta dari Russia dan kami berbual. Dia tertarik dengan silat kerana keunikan yang ada yang secara total menunjukkan sifat melayu dan ketimuran yang menenangkan dan menyenangkan. Tapi masih adakah sekarang ini sifat itu dalam diri semua melayu dan orang timur? Semakin pupus.

Gua mula minat muzik sejak di sekolah menengah, zaman di mana muzik nasyid kontemporari mula bersinar. Gua masih ingat di mana gua dan rakan-rakan cuba menukar rhythm lagu Raihan , Iman Adalah Mutiara dengan rhythm Calypso dan Samba supaya feel lagu tu lebih happening kerana suka pada kelainan sebab kelainan bikin orang tertunggu-tunggu.

Tiap kali cuti sekolah, gua kalau boleh nak elak dari ibu dan ayah ambil di asrama. Bukan sebab nak serong pergi berpoya-poya dengan kawan-kawan. Tapi nak berjalan-jalan sendiri, tengok gelagat orang ramai di Central Market. Turun-turun dari bas di Puduraya, Central Market tempat wajib singgah dan gua akan lepak di kaki lima sampai petang. Di situ ada banyak sangat ragam manusia. Ada yang sedang busking, melukis, menyajak, meminta sedekah, mencuci mata, menyamun.. Gua tak tahu mengapa gua minat situasi begitu – melihat telatah manusia yang mahu terus hidup.

Setelah habis SPM, gua sambung belajar di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan di Kuala Pilah. Di situ gua mula belajar bermain drum. Itu pun secara bukan professional, learning by ear. Gua mula kenal Slipknot, sebelum itu pun sudah layan Limpbizkit, Nirvana, Korn, Butterfingers, Koffin Kanser. Boleh gua katakan semuanya lagu dalam bahasa Inggeris. Jikalau ada yang  tanya apa-apa lagu melayu, pasti gua tak tahu. Bagi gua Slipknot adalah satu hasil eksperimen yang menjawab banyak soalan klise. Contohnya “Nak jadi artis muka kena handsome”, Slipknot semua pakai topeng buruk, brader. Haha. Setiap kali outing, gua mesti nak main drum terkadang percussionist untuk band ‘suka suka’ kami kalau bawakan lagu Slipknot seperti Wait and Bleed. Dalam pada itu, gua juga mula belajar bermain gitar dengan rakan-rakan.  Bukan secara professional, learning by ear and eyes. Teringat lagu pertama, Smell Like Teen Spirit dari Nirvana.

Melangkah ke alam siswa, gua sudah mula bikin band. Band pertama Houdinix, band rock rasmi UTM pada masa itu. Tapi gua keluar setelah satu gig. Band kedua The Unsur, band suka suka sebelum gua graduasi. Sewaktu di UTM lah gua baru kenal lagu-lagu melayu dan rock kapak dan gua tertarik dengan hasil Ramli Sarip, M.Nasir dan Arwah Loloq. Lebih dekat dengan jiwa, seperti punya roh. Agak lambat gua layan rock kapak, itu pun kerana roommate gua buka lagu rock kapaknya yang beribu sewaktu study.



Setelah tamat pengajian di UTM Skudai, gua berkenalan dengan Omar K atau nama sebenar Omar Khan Rahmatullah Khan. Seorang executive di TM Bangsar waktu itu. Gua diperkenalkan melalui bakal isteri gua yang merupakan rakan sepejabat Omar di TM. Kami begitu rapat dan punya idealogi yang sama sama – Eksperimentasi Muzik untuk menaikkan kembali muzik melayu. Permaisuriku yang dinyanyikan oleh Jay Jay merupakan lirik pertama tulisan gua dan kolaborasi pertama bersama Omar K. Lagu itu tersenarai dalam kategori Lagu Pop Terbaik AIM 17 dan seperti dijangka tewas dengan Dan Sebenarnya dari Yuna. Itulah titik mula gua sebagai seorang penulis lirik. Kemudian Omar memperkenalkan gua dengan Audi Mok di Fuse dan lirik pertama untuk lagu yang dikompos Audi Mok adalah lagu Kontra Analisa yang dinyanyikan oleh penyanyi kelahiran Sarawak, Ir Radzi. Lagu tersebut memenangi lagu terbaik Anugerah Carta Borneo. Itulah detik-detik awal gua menjadi seorang penulis lirik. Gua masih belajar menulis kerana gua masih rasakan yang tahap tulisan gua masih jauh nak capai M.Nasir, Ramli Sarip, Arwah Loloq, Ad Samad dan ramai lagi yang masing-masing punya aura tersendiri yang jarang ada dalam industri ini. Gua akan terus menulis. Oh ya! Zel di dalam bahasa Parsi bermaksud bayang-bayang.




Dalam pada menjadi seorang penulis lirik, gua juga seorang Digital Design Engineer di sebuah syarikat multinasional milik warga Iran di TPM Bukit Jalil. Kerja ini merupakan kerja yang gua amat idamkan sejak masih siswa. Apa yang Digital Design Engineer buat? Mereka adalah anggota penting dalam Research & Development untuk sesuatu produk yang berkait rapat dengan digital. Sebagai contoh untuk USB, USB adalah protokol yang digunakan untuk komunikasi antara device dan host. Host adalah PC dan device adalah Mouse, Keyboard, Hard drive dan banyak lagi. USB ada pelbagai jenis dan kelajuan. Spec ini ditentukan oleh anggota tertentu dari pelbagai syarikat dan Digital Design Engineer juga ada peranannya. Dalam skop kerja gua yang satu ini, gua kena reka satu alat lain untuk memastikan apa-apa host atau device yang manufacturer mahu keluarkan mesti lepas spec yang ditetapkan. Setakat ini, gua dan tim di sektor ini sudah bikin Analyzer untuk USB2.0, USB3.0, DDR3 dan akan datang DDR4, USB3plus dan USB Power Delivery. Semua protokol yang akan datang ini punya speed yang sangat laju. Oleh itu kepala pun makin pening. Kerja ini tak jauh bezanya dengan menulis lirik. Konsepnya amat hampir. Idea dan tulis. Gua memang minat benda yang banyak guna kepala. Kadang-kadang monitor di pejabat sengaja gua pecahkan display-nya menjadi dua. Satu untuk menulis lirik dan satu lagi untuk menulis aturcara digital. Terkadang kedua-dua kerja ini berjalan serentak. Gua bersyukur kerana Allah telah tetapkan perjalanan gua begini. Jatuh atau naik dalam kembara ada makna tersirat untuk kita menjadi lebih kuat. Itu yang gua pegang. 
Scan this Qcode for summary